Vanavond is het weer tijd voor het grootste eendaagse sportevenement van het jaar: de Super Bowl. En ondanks dat er morgen een nieuwe werkweek begint, zitten wij er weer klaar voor. Ondertussen zijn we al bij de 53e editie van dit evenement beland. Sportliefhebber of niet, er valt nog best wat te leren van hét evenement dat wordt ingezet als marketingkanon.

Celebrity branding

Celebrity branding is een fenomeen dat haarfijn wordt gebruikt door de Amerikanen. Je kan amper de televisie aanzetten of online een filmpje kijken zonder dat er een bekend gezicht voorbijkomt dat past bij het betreffende merk. Maar is celebrity branding nu slechts een dure investering of juist effectief op de lange termijn? Door het koppelen van bekende gezichten aan je merk ontstaan er in ieder geval twee grote voordelen: een groeiend vertrouwen vanuit de consument doordat een bekend persoon gebruiker is én een indirecte maar waardevolle associatie. Een volgende vertoning van de bekende persoon levert namelijk onbewust een gedachte aan het merk op bij de consument.

Spreek de juiste taal

Tijdens de halftime show van de Super Bowl worden er de meest diverse reclames getoond. En heel eerlijk gezegd: hierin komen vaak afgezaagde woordspelingen en de welbekende metaforen voor. Daarom vroegen wij ons af of deze clichés kwaad kunnen of dat het ook juist kan worden ingezet als marketingstunt. De Super Bowl is hoe dan ook een goed voorbeeld waarbij het begrijpen en identificeren met deze ‘simpele’ waarheden enorm toegankelijk is en daarmee een gigantisch bereik oplevert. Hierbij kan de timing van advertenties voordelig zijn: doordat de doelgroep zich voornamelijk bevindt in een ambiance die zij fantastisch vinden en kwalitatief goed in elkaar zit, is het makkelijker om deze waarheden aan te nemen. Dit kan een associatie met het merk positief beïnvloeden. Hierbij straalt de feestvreugde van dit grootse evenement door op ieder stukje advertising. Het in de puntjes redigeren van het evenement zorgt daarbij voor een blijvende indruk.

Teamwork makes the dream work

 

Een regelmatig gebruikte quote in de NFL (National Football League) is: “de aanval wint wedstrijden en verdediging kampioenschappen”. Dit is een waardevolle les die we kunnen meenemen naar onze eigen branche. De uitstraling, sales en marketing leveren uiteraard het benodigde inkomen maar het is vooral belangrijk dat een evenement organisatorisch goed in elkaar zit. Hoe ‘leuk’ en ‘mooi’ de aanval er ook uit kan zien, een stabiele, goed geregelde ondergrond maakt evenementen een groter succes. Denk bijvoorbeeld aan de Fyre-flop, waarbij het muziekfestival viral ging vanwege haar online marketing met zwemmende varkens en modellen, maar dat eindigde in een hoop ellende. Fiasco’s als deze voorkomen? Zie dan je achterliggende organisatie als een verdediging en daarmee bewaker van de kwaliteit.